HAVIDÍJAS MUNKAVÉDELMI ÉS TŰZVÉDELMI SZOLGÁLTATÁSI ÁRAK | 2025
Válassz a vállalkozásodhoz illő csomagot!
Átlátható, jogszabály-kompatibilis és hatóság előtt is megálló tűz- és munkavédelmi szolgáltatások – havidíjas szerződés keretében.
Egyedi igényekhez rugalmas ajánlat.
Ha kérdésed van, görgess az oldal aljára és nézd meg a gyakran ismételt kérdéseket! Ha nem találod, amit keresel, hívj fel, vagy írj e-mailt!
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
III/a kategória
(pl. irodák, autószervizek, kereskedelmi és vendéglátó egységek, fodrászat, 1-9 fő)
39 000 Ft / hó
Heti 1 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
III/b kategória
(pl. autószervizek, éttermek, üzemi konyhák, uszodák, 10-49 fő)
189 000 Ft / hó
Napi 1 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
III/c kategória
(pl. kaland- és élményparkok, szállodák, kereskedelmi és vendéglátó egységek, 50-500 fő)
189 000 Ft / hó
Napi 1 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
III/d kategória
(pl. nagy szervizhálózatok, szállodaláncok, közétkeztetés, autós bolt hálózat, 501-1000 fő)
756 000 Ft / hó
Napi 4 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
II/a kategória
(pl. kisipari gyártók, pékségek, gépszerelők, magánrendelők, kertészvállalkozók, 1-9 fő)
40 000 Ft / hó
Heti 1 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
II/b kategória
(pl. pékségek, kézműves kisüzemek, kisebb gépkarbantartó cégek, diagnosztikai központok, 10-49 fő)
210 000 Ft / hó
Napi 1 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
II/c kategória
(pl. élelmiszergyártás, gépjavító vállalat, kórházak, városüzemeltető cégek, 50-500 fő)
420 000 Ft / hó
Napi 2 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
I/a kategória
(pl. húsfeldolgozók, fa- és fémfeldolgozó üzemek, bútorgyártók, speciális szaképítők, építőipar, vegyipar, raktározás/tárolás, 1-9 fő)
190 000 Ft / hó
Heti 4 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
I/b kategória
(pl. húsfeldolgozók, fa- és fémfeldolgozó üzemek, bútorgyártók, speciális szaképítők, építőipar, vegyipar, raktározás/tárolás, 10-49 fő)
690 000 Ft / hó
Napi 3 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Havidíjas munkavédelmi szolgáltatás
I/c kategória
(pl. húsfeldolgozók, fa- és fémfeldolgozó üzemek, bútorgyártók, speciális szaképítők, építőipar, vegyipar, raktározás/tárolás, 50-500 fő)
1 300 000 Ft / hó
Napi 6 óra jelenlét (minimum)
Munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk naprakészen tartása
Rendszeres helyszíni bejárás és kockázatértékelés
Munkavállalók oktatása
Hatósági ellenőrzésekre való teljes felkészítés
Oktatási anyagok és oktatások biztosítása
Éves munkavédelmi és tűzvédelmi ütemterv készítése
Tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásának szervezése/felügyelete
Jogszabály változások figyelése és értesítés
Szakmai tanácsadás e-mailben / telefonon
Figyelem! A fenti árak havi díjak, amelyek folyamatos, szerződéses teljesítésre vonatkoznak.
Az árak induló, tájékoztató jellegű díjak, amelyek egyedi elbírálás alapján módosulhatnak. Az árszabást befolyásolhatja például: a telephelyek száma, a megrendelő speciális elvárásai, vagy a szükséges helyszíni jelenlét gyakorisága. Ez utóbbi különösen tűzvédelmi szempontból lehet releváns, mivel egyes tevékenységi körök (pl. tűz- vagy robbanásveszélyes anyagok gyártása, nagy alapterületű raktározás, tömegtartózkodásra szolgáló helyiségek üzemeltetése) esetén tűzvédelmi előírások alapján havi 8/16 óra minimális jelenlét válhat szükségessé.
Minden megbízás előtt személyes egyeztetés alapján készül végleges ajánlat.
Az árak áfamentesek.
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK
Általános
Munkavédelem
Tűzvédelem
Árak és számlázás
Egyéb
1. Milyen gyorsan tudsz új ügyfelet fogadni, mennyi az átfutási idő?
Új ügyfél fogadása jellemzően 1–3 munkanapon belül megtörténik, amennyiben a szükséges információk (tevékenységi kör, telephely(ek) címe, létszám, meglévő dokumentációk stb.) rendelkezésre állnak. Az első kapcsolatfelvételt követően rövid egyeztetés során felmérem az igényeket és a kötelezettségeket, ezt követően legkésőbb 5 munkanapon belül megkezdhető a szolgáltatás (pl. helyszíni bejárás, dokumentációk felülvizsgálata vagy készítése). Sürgős esetekben (pl. közelgő hatósági ellenőrzés) gyorsított eljárás is lehetséges előzetes egyeztetés alapján.
2. Hogyan zajlik az első kapcsolatfelvétel után a szolgáltatás elindítása?
Az első kapcsolatfelvételt követően írásban vagy telefonon felmérem a vállalkozás alapvető adatait (létszám, telephely(ek) jellege, tevékenység, meglévő dokumentációk, esetleges hatósági előzmények). Ez alapján elkészítem az ajánlatot, amely tartalmazza a szolgáltatás tartalmát, gyakoriságát és díjazását.
A szolgáltatás elindításához írásos megbízási vagy vállalkozási szerződés megkötése szükséges, amely rögzíti a jogi és pénzügyi kereteket. A szerződés aláírása után indulhat:
- a helyszíni bejárás vagy indító audit,
- a meglévő dokumentációk felülvizsgálata, illetve újak készítése,
- a szükséges oktatások, kockázatértékelés, szabályzatalkotás és egyéb intézkedések ütemezése.
A teljes bevezetési folyamat – az ügyfél együttműködésének függvényében – általában 5-10 munkanapon belül lezárul, ezt követően havi rendszerességű szolgáltatásként működik tovább.
3. Kizárólag vállalkozásokkal dolgozol, vagy magánszemélyek is igénybe vehetik a szolgáltatást?
A szolgáltatásaim elsődlegesen gazdálkodó szervezetek, azaz vállalkozások, cégek és intézmények részére elérhetők, mivel a munkavédelmi és tűzvédelmi kötelezettségek jogszabályi háttere is rájuk vonatkozik.
Magánszemélyek számára kizárólag akkor tudok segítséget nyújtani, ha az adott ügy jogilag összefüggésbe hozható munkáltatói felelősséggel (például egyéni vállalkozók, őstermelők, vagy munkáltatóként eljáró természetes személyek esetén).
Hobbi-, otthoni vagy magáncélú felhasználásra nem végzek tanácsadást vagy dokumentációkészítést.
4. Milyen formában kapjuk meg az elkészült dokumentumokat?
Az elkészült dokumentumokat alapesetben e-mailben, elektronikus formában (PDF vagy Word) küldöm meg, rendszerezve és áttekinthetően elnevezve. Igény esetén pendrive-on vagy nyomtatott, aláírt példányban is biztosítom az anyagokat – különösen olyan esetekben, amikor a hatóság ezt papíron kéri (pl. kockázatértékelés, tűzvédelmi szabályzat).
A dokumentációs struktúrát úgy alakítom ki, hogy:
- könnyen visszakereshető és frissíthető legyen,
- illeszthető legyen a megrendelő ISO 45001, ISO 14001 vagy más irányítási rendszeréhez,
- és a vállalat belső digitális vagy papíralapú rendszerében is jól használható legyen (pl. belső auditokra, vezetőségi átvizsgálásokhoz).
5. Van lehetőség hosszabb távú együttműködésre, keretszerződésre?
Igen, a szolgáltatásaim kifejezetten hosszú távú együttműködésre lettek kialakítva, jellemzően havi díjas konstrukcióban. A legtöbb partneremmel keretszerződés keretében dolgozom, amely tartalmazza a vállalt rendszeres feladatokat (pl. helyszíni jelenlét, dokumentációfrissítés, oktatások, hatósági egyeztetés stb.), valamint az árakat és a szolgáltatás gyakoriságát.
A keretszerződés biztosítja a jogi és szakmai stabilitást, valamint lehetőséget nyújt tervezhető, kiszámítható működésre a munkavédelem és tűzvédelem terén.
Igény esetén a szerződés rugalmasan módosítható például telephelybővítés, létszámváltozás vagy új tevékenység esetén.
6. Mennyi idővel előre kell jelezni, ha új telephelyet nyit a cégem?
Ideális esetben legalább 5-10 munkanappal előre célszerű jelezni az új telephely nyitását, hogy a szükséges munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentációk időben elkészülhessenek, és a helyszíni bejárás is megtörténjen.
Egy új telephely munkavédelmi és tűzvédelmi szempontból jellemzően az alábbi szabványosított intézkedéseket igényelheti:
- új kockázatértékelés a helyi munkakörülményekre szabva,
- tűzvédelmi szabályzat aktualizálása vagy kiegészítése,
- alap- és ismétlő oktatások megszervezése a munkavállalóknak,
- menekülési útvonalak és vészkijáratok ellenőrzése,
- elsősegélynyújtó és tűzvédelmi felszerelések (pl. tűzoltó készülékek) elhelyezésére és felülvizsgálatára vonatkozó javaslatok.
Minél korábban kapok tájékoztatást a változásról, annál gördülékenyebb lesz a megfelelés – akár már a megnyitás napjára minden szükséges dokumentum és intézkedés készen állhat.
7. Mi történik, ha nem vagyok elégedett a szolgáltatással?
Elsődleges célom, hogy minden ügyfél elégedett legyen a nyújtott szolgáltatás minőségével. Ha valamilyen hiba, hiányosság vagy félreértés merül fel, a visszajelzést komolyan veszem, és megalapozott reklamáció esetén a dokumentációt vagy teljesítést díjmentesen javítom vagy módosítom.
- Havidíjas szerződés esetén az észrevételeket a folyamatos együttműködés részeként kezelem, rugalmasan és külön díjazás nélkül.
- Eseti megrendelésnél a díjmentes módosítás kizárólag akkor érvényes, ha az ügyfél kifogása megalapozott és a vállalt tartalom részét képezi. Egyéb, utólagos vagy tartalmon túli változtatások külön díjazással járhatnak.
Célom minden esetben a korrekt, szakmailag megalapozott és kölcsönösen átlátható együttműködés.
8. Tudsz angol nyelvű dokumentumokat is készíteni?
Igen, tudok. Amennyiben a cég külföldi tulajdonosi háttérrel rendelkezik, vagy angol nyelvű dokumentációra van szükség (pl. kockázatértékelés, oktatási anyagok, tűzvédelmi szabályzat), úgy ezek angol nyelven is rendelkezésre állnak.
Havidíjas szerződés esetén az angol nyelvű dokumentációk elkészítése benne van az árban. Eseti megrendelésnél külön díjazás mellett tudom vállalni a fordítást vagy a kétnyelvű anyagok összeállítását.
9. Vállalsz segítséget a hiányosságok feltárásában és a meglévő dokumentáció átvizsgálásában is?
Igen, ez gyakran az első lépés az együttműködés során. Áttekintem a meglévő munkavédelmi és tűzvédelmi dokumentumokat, és írásos visszajelzést adok a hiányosságokról, elavult anyagokról vagy a jogszabályi megfelelés hiányáról.
Ez a szolgáltatás önállóan is igénybe vehető, de a havidíjas együttműködés keretében díjmentesen elvégzem, hogy pontos képet kapjunk a kiinduló állapotról, és ne maradjon rejtett kockázat vagy hiányosság.
10. Milyen tapasztalattal rendelkezel a különböző iparágakban?
Több mint 15 éves tapasztalatom van munkavédelmi és tűzvédelmi területen, különböző iparágakban és szervezeti méretekben:
- 5 évig hivatásos tűzoltóként dolgoztam, így a tűzvédelmi helyzeteket a gyakorlatban is jól ismerem,
- 5 éven át egy felső küszöbértékű veszélyes üzemben (gumiipar) feleltem a tűzvédelemért, a tűzvédelmi rendszerekért, veszélyes anyagok és automatizált technológia jelenléte mellett,
- 4 évig egy kiemelt nemzeti beruházás projektjén dolgoztam tűzvédelmi szakemberként, szigorú előírások mentén,
- másfél éve EHS vezetőként egy alsó küszöbértékű veszélyes üzemben (papíripar) irányítom a munkavédelmi, tűzvédelmi és környezetvédelmi folyamatokat,
- 2 év légiközlekedésben szerzett tapasztalatom pedig a fegyelmezett, precíz munkavégzést erősítette meg.
Ez a háttér biztosítja, hogy nem sablonmegoldásokat kínálok, hanem iparág-specifikus, hatóságilag is megálló dokumentációt és gyakorlati támogatást.
11. Van lehetőség személyes találkozóra is az együttműködés során?
Igen, van. Bár számos feladat hatékonyan elvégezhető online, bizonyos esetekben – például helyszíni bejárás, kockázatértékelés, munkavédelmi oktatás vagy hatósági jelenlét – szükséges és indokolt a személyes megjelenés.
Az együttműködés során a megrendelő igényeihez és a feladat jellegéhez igazítom a jelenléti formát. Havidíjas szerződés esetén a személyes jelenlét a munkavédelemről szóló törvény végrehajtási rendeletében előírt kötelező jelenlét mértékéig a szolgáltatás része.
Fontos: a személyes kiszállás előzetes időpontegyeztetéshez kötött, és jellemzően az adott megyére vagy a szomszédos megyékre terjed ki.
Aznapi, sürgősségi kiszállás (S.O.S.) nem garantált, még szerződött partnerek esetén sem – kivéve súlyos vagy halálos munkabaleset, ahol természetesen azonnali intézkedés szükséges és prioritást élvez.
12. Hogyan követhetjük nyomon, hogy milyen feladatokat végeztél el?
Minden elvégzett feladatról dokumentált visszajelzést adok. Ez lehet írásos teljesítési igazolás (összefoglaló), frissített dokumentumlista vagy épp e-mailes jegyzőkönyv – a megrendelő igénye szerint.
A rendszeres havi együttműködés során átlátható módon rögzítem, hogy milyen dokumentum készült el, mi lett frissítve, milyen egyeztetés, oktatás vagy helyszíni bejárás történt. Igény esetén külön nyomonkövetési sablont is használhatunk, amely illeszkedik a megbízó saját ISO/IMS rendszeréhez.
Így mindig pontos képet kapsz arról, hol tartunk a közös munkában – nincs elcsúszás, nincs feledés, nincs meglepetés.
13. Mi történik, ha szabadságon vagy, vagy elérhetetlenné válsz?
Egyéni vállalkozóként ritkán engedhetem meg magamnak a hosszabb szabadságot, de természetesen nekem is szükségem van időnként pár nap pihenésre. Ezeket előre jelzem, és mindig úgy tervezem a feladatokat, hogy ne maradjon el semmi fontos, és ne sérüljön a folyamatos megfelelés.
Sürgős eset (pl. súlyos vagy halálos baleset, hatósági ellenőrzés) esetén megoldást keresek a gyors visszajelzésre vagy helyettesítésre, de fontos tudni, hogy az aznapi, azonnali beavatkozás nem minden esetben garantálható.
A folyamatos, havidíjas együttműködés során viszont mindig előre gondolkodunk – így a legtöbb feladat időben tervezhető, és a szabadság sem jelent fennakadást.
14. Vállalsz-e szolgáltatást Magyarország bármelyik részén?
Alapvetően igen, de a szolgáltatás jellemzően Nyugat- és Közép-Magyarország területére koncentrálódik, különösen azokba a megyékbe, ahol a rendszeres személyes jelenlét még gazdaságosan és hatékonyan megoldható.
Távolabbi települések esetén is vállalok megbízást, de ilyenkor az utazással töltött idő és költség külön egyeztetés tárgyát képezi, illetve jellemzően eseti megbízások vagy nagyobb volumenű feladatok esetén érdemes a kiszállást mérlegelni.
Online támogatás viszont bárhonnan igénybe vehető, így sok esetben a távolság sem jelent akadályt a gördülékeny együttműködéshez.
15. Kell-e külön fizetni az oktatásokért, ha havidíjas ügyfelek vagyunk?
Nem, a havidíjas konstrukció tartalmazza a jogszabályban előírt kötelező munkavédelmi és tűzvédelmi oktatásokat is, legyen szó belépő, időszakos vagy rendkívüli oktatásról.
Ezeket akár online formában is le tudjuk bonyolítani, dokumentáltan és határidőre. Ha a tevékenység megköveteli a személyes jelenlétet (pl. gépkezelés, veszélyes anyag), azt előzetes egyeztetéssel szintén biztosítom.
16. Mennyi időt vesz igénybe egy új partner teljes körű felmérése?
A felmérés időtartama függ a vállalkozás méretétől, a tevékenységi kör bonyolultságától, valamint attól is, hogy milyen állapotban van a meglévő dokumentáció.
Egy mikrovállalkozás esetén, ahol kevés a veszélyes tevékenység, már 1-2 munkanap alatt elvégezhető az elsődleges felmérés és a szükséges teendők meghatározása.
Komplexebb tevékenységnél, több telephely vagy fokozott kockázat esetén ez 3-5 munkanap is lehet, különösen, ha helyszíni bejárás, oktatási igény vagy előzetes dokumentumvizsgálat is szükséges.
A cél mindig az, hogy gyorsan, de alaposan feltérképezzük a kiinduló helyzetet, és már az első napoktól valódi értéket nyújtsak – nemcsak papíron, hanem a gyakorlatban is.
17. Tudsz segíteni abban, hogy egy hatósági határidőre időben felkészüljünk?
Igen, ez az egyik legfontosabb feladatom. Legyen szó munkavédelmi vagy tűzvédelmi ellenőrzésről, segítek a szükséges dokumentáció, oktatások, felülvizsgálatok és helyszíni előkészületek megszervezésében.
Minél előbb jelzed a közelgő hatósági ellenőrzést vagy határidőt, annál nagyobb eséllyel tudunk minden teendőt időben és hibamentesen elvégezni. Ha már konkrét felhívásod, jegyzőkönyved van, annak alapján célzottan, gyors ütemezéssel dolgozunk.
A célom az, hogy ne csak megfelelj a követelményeknek, hanem magabiztosan állhass a hatóság elé – dokumentált, átgondolt rendszerrel.
18. Milyen módon tudjuk módosítani a már meglévő együttműködés részleteit?
A meglévő együttműködés rugalmasan módosítható, közös megegyezéssel. Ha változik a cég mérete, új telephely nyílik, új tevékenységet indítotok, vagy éppen csökken az igényelt szolgáltatási kör, lehetőség van az aktuális szerződés módosítására.
Ehhez elegendő egy egyeztetés, amely során átbeszéljük az új körülményeket és elvárásokat, majd közösen újraszabjuk a megállapodást – akár a feladatköröket, jelenléti gyakoriságot, díjazást, vagy határidőket tekintve.
A célom, hogy az együttműködés mindig tükrözze a valós igényeket, és semmiképp se legyen alul- vagy túlszolgáltatott.
19. Vállalsz-e teljes körű munkavédelmi vagy tűzvédelmi dokumentációcsomag elkészítését új telephelyek, üzemek, cégek indításakor?
Igen, vállalok teljes körű dokumentációkészítést induló vállalkozások, új telephelyek vagy üzemek esetén. Ez magában foglalja a szükséges szabályzatokat, kockázatértékeléseket, mentési tervet, az oktatási dokumentációkat stb. is. A csomagot mindig az adott tevékenységre és létszámra szabva állítom össze, jogszabályi megfeleléssel és a gyakorlati használhatóságra optimalizálva.
20. Milyen adatokra van szükség az árajánlat elkészítéséhez?
Az ajánlat pontos elkészítéséhez az alábbi információkra van szükség:
- a tevékenység jellege (pl. ipari, kereskedelmi, szolgáltató),
- a munkavállalók létszáma,
- a telephely(ek) száma és elhelyezkedése,
- a kért szolgáltatások típusa (pl. tanácsadás, dokumentáció, oktatás, ellenőrzés stb.).
Ha van meglévő dokumentációd, azt is érdemes átnézni, így pontosabban látom a kiindulási helyzetet.
Egyéb adatokat csak akkor kérek be, ha már körvonalazódott, pontosan mire van szükség – nem kell felesleges köröket futni.
21. Melyik szolgáltatások egyszeriek, és melyek igényelnek rendszeres ismétlést vagy karbantartást?
Vannak olyan feladatok, amiket ritkábban kell elvégezni – például a kockázatértékelést ötévente, a szabályzatokat pedig akkor, ha változik a jogszabályi környezet vagy technológia. Viszont több dolog évente ismétlendő: a tűz- és munkavédelmi oktatás, a tűzoltó készülékek ellenőrzése, a tűzriadó gyakorlat és a belső védelmi terv gyakorlása. Fontosak a rendszeres helyszíni bejárások is – havi rendszerességgel célszerű körülnézni a telephelyeken, hogy legyen valódi “shop floor” jelenlét, és időben észrevegyük az esetleges hiányosságokat. Természetesen a megtett intézkedéseket (korrektív akciókat) is utóellenőrizni kell, hogy valóban megszűnt-e a probléma. Előfordulhatnak soron kívüli vizsgálatok is, például balesetet vagy hatósági bejárást követően – ezekre is fel vagyok készülve. Ha kéred, az egész ütemezést és az emlékeztetést is leveszem a válladról.
22. Vállalsz oktatást angol nyelven?
Igen, angol nyelven is vállalok tűz- és munkavédelmi oktatást, ha a cég ezt igényli – akár vegyes nyelvű csapat esetén, akár külföldi munkavállalóknak. A tematika is elérhető angol nyelven.
23. Tudsz tanácsot adni belső auditokra is?
Igen, ha a céged belső audit előtt áll (például ISO 45001), szívesen segítek a felkészülésben, a dokumentációk és gyakorlat átnézésében, hiányosságok feltárásában. Külső szemmel sokszor könnyebb kiszúrni a buktatókat, és előre kezelni azokat.
1. Minden vállalkozásnak kötelező munkavédelmi szolgáltatást igénybe vennie?
Igen, de a módja függ a cég méretétől és a tevékenység veszélyességi osztályától.
Minden munkáltatónak kötelessége biztosítani a biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkavégzés feltételeit – ez a Munkavédelmi törvény alapján kötelező feladat.
Kis cégek (pl. mikrovállalkozások, alacsonyabb kockázatú tevékenységek) esetén ez a feladat ellátható belső kijelölt személlyel is, amennyiben rendelkezik a szükséges ismeretekkel.
A munkabiztonsági szaktevékenységeket azonban kizárólag megfelelő szakképesítéssel rendelkező személy végezheti – ezt nem lehet megkerülni vagy másra átruházni.
Tehát munkavédelmi szakember igénybevétele nem mindig kötelező, de bizonyos feladatoknál elkerülhetetlen.
2. Mi alapján dől el, hogy a cégem melyik munkavédelmi kategóriába esik?
A munkavédelmi szempontú besorolást két fő tényező határozza meg:
1. A végzett tevékenység típusa – vagyis a vállalkozás főtevékenységének TEÁOR-száma alapján meghatározott veszélyességi osztály:
- I. veszélyességi osztály: ide tartoznak például az építőipari, bányászati, vegyipari vagy fémipari tevékenységek.
- II. veszélyességi osztály: ide sorolható többek között az élelmiszergyártás, italgyártás, gépjárműgyártás, nyomdaipar vagy a villamos berendezések gyártása.
- III. veszélyességi osztály: például kereskedelem, vendéglátás, adminisztratív szolgáltatások, informatikai tevékenységek.
2. A munkavállalók létszáma – az állományi létszám alapján a cég a következő kategóriák valamelyikébe tartozik: 1–9 fő, 10–49 fő, 50–500 fő, 501–1000 fő, 1000 fő felett.
A veszélyességi osztály és a létszám együttesen határozza meg, hogy milyen képesítésű munkavédelmi szakembert, milyen időtartamban kell alkalmazni vagy megbízni.
Fontos: ha a vállalkozás többféle tevékenységet is végez, akkor a besorolás módosulhat:
- ha a veszélyesebb tevékenységben foglalkoztatottak aránya eléri a 40%-ot, akkor eggyel magasabb veszélyességi osztályba kell sorolni,
- ha az alacsonyabb veszélyességű tevékenységben foglalkoztatottak aránya eléri a 60%-ot, akkor eggyel alacsonyabb osztályba sorolható a munkáltató.
A munkáltató köteles a besorolás helyességéről gondoskodni, azt dokumentálni, évente felülvizsgálni, és ellenőrzés esetén igazolni.
Szükség esetén segítek a megfelelő besorolás meghatározásában a TEÁOR-kód és a létszám alapján.
Bővebb információ az 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet 2. számú mellékletében található.
3. Miért nem szerepelnek az I/d, I/e, II/d, II/e és III/e kategóriák az árak között?
Ezek a kategóriák a munkáltató tevékenysége és létszáma alapján teljes munkaidős foglalkoztatást írnak elő, jellemzően felsőfokú munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező szakemberrel.
Mivel én középfokú végzettségű munkavédelmi technikusként dolgozom, jogszabály szerint nem láthatok el olyan feladatokat, amelyek felsőfokú képesítést igényelnek. Emellett egyéni vállalkozóként nem vállalok teljes munkaidős alkalmazotti jellegű megbízásokat, ezért ezek a kategóriák nem szerepelnek a szolgáltatásaim között.
Ezekben az esetekben a legcélszerűbb megoldás egy belső munkavédelmi szakember alkalmazása, vagy egy felsőfokú végzettségű tanácsadóval való szerződés.
4. Már meglévő munkavédelmi dokumentációval is igénybe vehető a szolgáltatás?
Igen, természetesen.
A szolgáltatás igénybe vehető már meglévő dokumentációval is, ilyenkor első lépésként átvizsgálom a meglévő anyagokat, és javaslatot teszek az esetleges hiányosságok, elavult vagy nem megfelelő tartalmak pótlására, frissítésére.
Ez különösen hasznos lehet például:
ha más szakember készítette a dokumentációt, de nem folytat vele további együttműködést,
ha csak időszakos frissítésre van szükség,
vagy ha a cég szabályozott rendszerbe (pl. ISO 45001) szeretné illeszteni a munkavédelmi anyagait.
A meglévő dokumentumok aktualizálása gyorsabb és költséghatékonyabb, mint egy teljes újrakezdés.
5. Mi történik, ha nem felelek meg a munkavédelmi előírásoknak?
Amennyiben egy munkáltató nem felel meg a munkavédelmi előírásoknak, az ellenőrző hatóság eljárást indíthat. Ez a következőkkel járhat:
figyelmeztetés vagy felszólítás a hiányosságok megszüntetésére,
bírság kiszabása, amely súlyosabb hiányosság esetén akár milliós nagyságrendű is lehet,
tevékenység korlátozása vagy felfüggesztése, különösen, ha a dolgozók biztonsága veszélyben van,
büntetőjogi következmények is felmerülhetnek súlyos vagy balesetet okozó mulasztás esetén.
A munkavédelmi szolgáltatás célja éppen az, hogy ezek elkerülhetők legyenek: a dokumentáció, a kockázatértékelés, az oktatás és az előírt jelenlét mind azt szolgálják, hogy a vállalkozás megfeleljen a jogszabályi követelményeknek – és a munkavállalók biztonságban legyenek.
6. Mi számít “heti 1 óra jelenlétnek”? Helyszíni vagy online munkavégzés is lehet?
A jogszabályban szereplő „heti 1 óra jelenlét” nem kizárólag fizikai helyszíni jelenlétet jelent. Ez alatt a munkavédelmi szaktevékenységgel eltöltött, dokumentálható idő értendő, amely lehet:
online tanácsadás,
dokumentumkészítés vagy -felülvizsgálat,
telefonos egyeztetés,
képzés előkészítése,
hatósági dokumentációk áttekintése,
vagy helyszíni szemle, ha indokolt.
A valósághoz igazítva a szolgáltatásom során ezt az időkeretet rugalmasan és hatékonyan osztom be, az aktuális feladatok és a megrendelő igényei szerint – mindezt úgy, hogy az a jogszabályi elvárásnak megfeleljen.
7. Milyen szabályozás vonatkozik az egyéni védőeszközök biztosítására?
Az egyéni védőeszközökre vonatkozó kötelezettségeket a Munkavédelmi törvény (1993. évi XCIII. tv.) és annak végrehajtási rendeletei határozzák meg, különösen a 65/1999. (XII. 22.) EüM rendelet. A legfontosabb előírások:
- A munkáltató köteles biztosítani minden olyan védőeszközt, amely szükséges az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez.
- A védőeszközöket díjmentesen kell biztosítani a munkavállalók számára.
- A munkáltatónak gondoskodnia kell azok rendeltetésszerű használatáról, tárolásáról, tisztításáról, illetve szükség esetén pótlásáról is.
- A védőeszköz kijelölését minden esetben a kockázatértékelés alapján kell elvégezni.
- Csak olyan védőeszköz adható ki, amely megfelel az uniós harmonizált szabványoknak, rendelkezik CE-jelöléssel és megfelelőségi nyilatkozattal.
- A védőeszköz használatát oktatás keretében is ismertetni kell a munkavállalóval.
A szolgáltatásom részeként elkészítem a védőeszköz juttatási rendet (szabályzatot), elvégzem a szükséges kockázatértékelést, és segítek kiválasztani a megfelelő eszközöket is.
8. Milyen esetekben frissíted automatikusan a dokumentációkat?
Amennyiben havidíjas szerződéssel dolgozunk együtt, a munkavédelmi és/vagy tűzvédelmi dokumentációkat automatikusan frissítem, ha:
Jogszabályváltozás történik, amely érinti a meglévő dokumentumokat (pl. új rendelet, módosított határidők, új előírások).
Új technológia, gép vagy anyag kerül bevezetésre a telephelyen, és ezt a cég jelzi felém.
Módosul a szervezeti struktúra, új telephely, új munkakör, átszervezés történik.
Hatósági ellenőrzés eredménye, hiánypótlási kötelezettség vagy jegyzőkönyv alapján szükséges a dokumentáció frissítése.
Esemény, baleset, rendkívüli helyzet után korrekció, kiegészítés válik indokolttá.
Fontos: a frissítéshez szükség van arra, hogy a partner időben jelezze a változásokat. Így biztosítható, hogy a dokumentáció mindig naprakész, jogszabályoknak megfelelő és hatékonyan használható legyen.
9. A szolgáltatás tartalmazza a munkavédelmi oktatásokat is?
Igen, a munkavédelmi oktatás a szolgáltatás része, havidíjas együttműködés esetén. Az alapszolgáltatás tartalmazza:
az új belépők munkahelyi munkavédelmi oktatását,
időszakos ismétlő oktatások megszervezését és dokumentálását,
rendkívüli oktatásokat baleset, esemény vagy jogszabályi változás esetén,
az oktatási anyagok (pl. munkakör-specifikus oktatási tematika) kidolgozását vagy aktualizálását.
A dokumentált oktatás akár online formában is lebonyolítható, és a jegyzőkönyvek, jelenléti ívek archiválását is elvégzem.
Eseti megrendelésként is kérhető, például ha egy cég csak az oktatási kötelezettségnek szeretne megfelelni. Ebben az esetben külön árazás vonatkozik rá.
10. Mikor kell új kockázatértékelést készíteni?
Új vagy módosított kockázatértékelést több eset is indokolttá tehet, például:
új munkakör vagy technológia bevezetésekor,
munkabaleset vagy rendkívüli esemény után,
ha megváltozik a tevékenységi kör vagy a telephely jellege,
új munkaeszköz, veszélyes anyag használata indul,
jogszabályváltozás esetén, amely érinti a munkavédelmi kockázatokat,
a meglévő értékelés 3 évnél régebbi (ez a maximum érvényességi idő normál esetben).
A dokumentumokat folyamatosan nyomon követem, és ha havidíjas partnerként érintett vagy valamelyik esetben, kezdeményezem az aktualizálást – így nem kell külön figyelned rá.
11. Hogyan készítesz fel hatósági ellenőrzésre?
A hatósági ellenőrzésre való felkészítés a következő lépések mentén történik:
- Előzetes átvilágítás: átvizsgálom a meglévő dokumentációkat, nyilvántartásokat, oktatási anyagokat és a gyakorlatban működő rendszereket.
- Hiányosságok feltárása: jelentést készítek az esetleges hiányokról vagy hibákról, és pontos teendőlistát adok a javításhoz.
- Dokumentáció frissítése: elvégzem a szükséges módosításokat, pótoljuk, amit hiányzik, legyen szó kockázatértékelésről, üzemeltetési naplóról, egyéni védőeszköz nyilvántartásról stb.
- Felkészítő konzultáció vagy oktatás: a vezetőket, érintett dolgozókat szóban vagy írásban felkészítem a várható kérdésekre, elvárásokra.
- Jelenlét igény esetén: ha szükséges, személyesen is részt veszek az ellenőrzésen.
A cél mindig az, hogy felkészülten, magabiztosan és büntetés nélkül történjen meg a hatósági vizsgálat.
12. Mi történik, ha a dolgozói létszámom nő vagy csökken?
A munkavédelmi előírások – különösen a veszélyességi osztály és a munkavállalói létszám alapján meghatározott óraszámok – létszámváltozás esetén is kötelezően felülvizsgálandók.
- Ha nő a létszám, elképzelhető, hogy magasabb óraszámú munkavédelmi jelenlét válik szükségessé (pl. heti 1 óráról napi 1 órára).
- Ha csökken, akkor csökkenhet az előírt jelenlét, így akár kedvezőbb díjszabás is alkalmazható.
A változást írásban kell dokumentálni és be kell jelenteni a szolgáltató felé is. Természetesen ebben segítek, és az új besorolásnak megfelelően módosítom a szolgáltatás paramétereit.
13. Szükség van belső kijelölt munkavállalóra is, ha külső szolgáltatót bízok meg?
Nem feltétlenül. Ha külső munkavédelmi szolgáltatóval szerződik a cég, és a szolgáltató teljes körűen ellátja a munkáltatói feladatokat a hatályos jogszabályoknak megfelelően, akkor nincs szükség külön belső kijelölt személyre.
Ugyanakkor nagyobb létszám vagy összetettebb tevékenység esetén előfordulhat, hogy célszerű egy belső kapcsolattartót vagy koordinátort kijelölni, aki:
- segíti az adatszolgáltatást,
- részt vesz a helyszíni bejárásokon,
- és támogatja az oktatások, intézkedések megszervezését.
Ez nem jogszabályi kötelezettség, hanem gyakorlati szempontból előnyös megoldás a gördülékeny együttműködéshez.
14. Kapok előre jelezést a kötelező dokumentációk lejáratáról?
Igen. Az együttműködés részeként figyelemmel kísérem a dokumentumok érvényességi idejét, és időben jelzem, ha például lejár a kockázatértékelés, a gépek felülvizsgálata vagy az oktatások megismétlése esedékes.
Célom, hogy megrendelőként mindig naprakészen tudd, mikor kell lépned, így elkerülhetőek a hatósági bírságok vagy működési fennakadások.
Ez különösen hasznos lehet azoknak a vállalkozásoknak, ahol nincs dedikált munkatárs a jogszabályi határidők követésére.
15. Milyen módon történik az oktatás – személyesen, online, vagy hibrid?
A munkavédelmi oktatás formáját elsősorban a jogszabályok határozzák meg – az nem lehet kizárólag a cég vagy a szolgáltató döntése.
A munkáltatónak kötelező gondoskodnia arról, hogy a munkavállaló az alábbi esetekben elméleti és gyakorlati ismereteket szerezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésről:
- munkába álláskor,
- munkakör vagy munkahely változásakor,
- új technológia bevezetése vagy új munkaeszköz használata esetén,
- valamint, ha a biztonsági követelmények megváltoznak.
A munkavédelmi oktatásokat rendes munkaidőben kell megtartani, és azokat szükség esetén időszakosan meg kell ismételni, figyelembe véve az új vagy megváltozott kockázatokat. Az oktatás csak akkor érvényes, ha az tematikával és a résztvevők aláírásával dokumentálásra kerül.
A törvény ugyan lehetőséget ad arra, hogy egyes, alacsony kockázatú munkakörök esetén az oktatás elektronikus formában vagy belső hálózaton keresztül is történjen, de ez csak akkor megengedett, ha azt külön rendelet lehetővé teszi, és nem érinti a gyakorlatot igénylő feladatokat.
Ezért a gyakorlatban:
A legtöbb esetben személyes oktatás szükséges, különösen a fizikai munkakörökben vagy veszélyes tevékenységeknél.
Online vagy hibrid forma csak ott alkalmazható, ahol ezt a kockázati szint és a jogszabály lehetővé teszi (pl. adminisztratív irodai munkavégzés).
Tűzvédelmi oktatások gyakorlati része (pl. tűzoltó készülék használat) szintén csak személyesen végezhető el.
A formát mindig a jogszabályi megfelelés és a megrendelő igényeinek figyelembevételével határozom meg.
16. Elérhető vagy telefonon és e-mailben is, ha kérdésem van?
Igen, elérhető vagyok mind telefonon, mind e-mailben.
A megkeresésekre lehetőség szerint még aznap, de legkésőbb 1–2 munkanapon belül válaszolok.
Havidíjas ügyfelek számára sürgős kérdések esetén gyorsabb reakcióidő is biztosítható.
17. A munkavédelmi szolgáltatás lefedi a tűzvédelmi kötelezettségeket is?
Alapesetben igen – amennyiben a cég nem kötelezett külön tűzvédelmi szakember megbízására, a munkavédelmi szolgáltatás teljes mértékben tartalmazza a tűzvédelemmel kapcsolatos alapvető kötelezettségek ellátását is: például tűzvédelmi oktatás, helyszíni bejárás, tűzvédelmi szabályzat készítése (ha kötelező), a kockázatértékelés tűzvédelmi szempontú kiegészítése, vagy egyéb dokumentációs feladatok.
Fontos azonban tudni, hogy a 9/2015. (III. 25.) BM rendelet alapján bizonyos esetekben kötelező külön tűzvédelmi szakember alkalmazása vagy megbízása – legalább havi 8 vagy 16 órában –, ha például:
- fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagokat dolgoznak fel vagy tárolnak nagy mennyiségben,
- 1000 m²-nél nagyobb raktárterületük van mérsékelten tűzveszélyes anyaggal,
- 500 főt meghaladó befogadóképességű épületet üzemeltetnek, vagy
- menekülésben korlátozott személyeket látnak el bizonyos létszám felett.
Ebben az esetben a külön tűzvédelmi szolgáltatás díját a jogszabályban előírt kötelező óraszám (8 vagy 16 óra/hó) alapján számítom fel, és ez főként azokra vonatkozik, akik III/a vagy II/a munkavédelmi kategóriába tartoznak, mivel ott a munkavédelmi jelenlét még alacsonyabb (heti 1 óra, azaz havi 4 óra), mint amit tűzvédelmi szempontból a jogszabály megkövetel.
Röviden: ha nem kötelező külön tűzvédelmi szakember, minden tűzvédelmi feladatot ellátok a munkavédelmi szolgáltatás részeként. Ha viszont kötelező (a jogszabály szerint), akkor a külön tűzvédelmi szolgáltatás külön kerül elszámolásra.
18. Miért van szükség külső szakemberre, ha én is értek a munkavédelemhez?
Ha a munkáltató (pl. cégvezető) rendelkezik megfelelő munkavédelmi képesítéssel – például középfokú vagy felsőfokú munkavédelmi végzettséggel –, akkor elvileg elláthatja a munkavédelmi feladatokat saját hatáskörben is, bizonyos feltételek mellett.
A gyakorlatban azonban több tényezőt is figyelembe kell venni:
- A jogszabály (pl. az 5/1993. (XII.26.) MüM rendelet) nemcsak a képesítést, hanem a munkaidőt is szabályozza: a tevékenység veszélyességi osztálya és a dolgozói létszám alapján meg van határozva, hogy milyen óraszámban kell foglalkoztatni a munkavédelmi szakembert. Ez a kötelezettség akkor is fennáll, ha a munkáltató saját maga végzi a feladatokat – vagyis az adminisztratív és felelősségi terhek akkor is teljes egészében őt terhelik.
- A munkáltató nem mentesül a munkabiztonsági szaktevékenységek kizárólagos végezhetősége alól, azaz ezeket csak a végzettséggel ténylegesen rendelkező személy végezheti – nem ruházhatók át bárkire a cégen belül.
- A külső szakember bevonása elsősorban a gyakorlatban jelent előnyt: tapasztalattal rendelkezik eltérő iparágakban, naprakész a jogszabályokkal kapcsolatban, jól átlátja a rendszerszintű hibákat, objektív külső nézőpontot képvisel, és csökkenti a kockázatot egy esetleges hatósági ellenőrzés vagy baleset esetén.
Összefoglalva: ha a munkáltató maga is munkavédelmi végzettséggel rendelkezik, elméletben elláthatja a feladatokat, gyakorlatban azonban érdemes mérlegelni az időráfordítást, a folyamatos frissítési kötelezettséget, és a felelősségvállalás terhét. Ebben tud segítséget nyújtani egy megbízható, külsős munkavédelmi szolgáltató.
19. Milyen dokumentumokat készítesz el? (pl. kockázatértékelés, oktatási napló, stb.)
A munkavédelmi szolgáltatás keretében a jogszabályok által előírt kötelező dokumentációk teljes körét elkészítem vagy frissítem, ideértve többek között:
- Kockázatértékelés (munkahelyi, munkaköri, kémiai).
- Munkavédelmi oktatási tematika és napló.
- Egyéni védőeszköz juttatási rend.
- Munkaeszközök üzembe helyezésének dokumentációja.
- Baleseti jegyzőkönyvek és nyilvántartások.
- Üzemorvosi beutalók, alkalmassági vizsgálatok nyilvántartása.
- Munkavédelmi szemlék jegyzőkönyvei.
- Munkavédelmi szabályzat (igény esetén).
- Tűzvédelmi szabályzat, ha jogszabály írja elő vagy igény van rá.
- Egyéb releváns tűz- vagy munkavédelmi dokumentáció (pl. munkaengedélyek formanyomtatványai, vészhelyzeti utasítások, ittasság ellenőrzési szabályzat, hulladékkezelési eljárás stb.)
Az anyagokat úgy állítom össze, hogy azok megfeleljenek a hatályos magyar jogszabályoknak, és illeszthetők legyenek irányítási rendszerekbe is, ha alkalmaz ilyet a cég.
Igény esetén a dokumentumokat digitálisan (PDF/Word), nyomtatott formában vagy zárt rendszerbe illesztve (pl. SharePoint, Insite, pendrive-on stb.) is tudom biztosítani.
20. Miért jobb havi előfizetéses konstrukcióban gondolkodni, mint eseti szolgáltatásban?
A havi díjas együttműködés stabil, tervezhető keretet biztosít mindkét fél számára. Előnyei:
- Folyamatos rendelkezésre állás: nem kell minden feladatnál külön megrendeléssel, ajánlatkéréssel bajlódni, így gyorsabb a reakcióidő.
- Automatikus dokumentumfrissítések: nem maradsz le a jogszabályi változásokról, mert a dokumentációkat naprakészen tartom.
- Hatósági ellenőrzésekre való felkészülés: időben jelezni tudom a szükséges teendőket, lejáró anyagokat.
- Személyes jelenlét biztosítása: a munkavédelmi törvény által előírt napi/heti jelenlétet havidíj keretében teljesítem.
- Költséghatékonyság: eseti megrendeléshez képest kedvezőbb díjazás, ráadásul nem minden feladatra kell külön díjat fizetni.
- Stratégiai partnerség: jobban megismerem a céged működését, így gyorsabban és hatékonyabban tudok támogatni.
Az eseti szolgáltatás jellemzően csak egy-egy konkrét dokumentumra vagy feladatra korlátozódik, míg a havidíjas konstrukció egy komplett munkavédelmi rendszert jelent – állandó háttértámogatással.
1. Milyen esetekben kötelező tűzvédelmi szakembert megbízni a vállalkozásnál?
A 9/2015. (III. 25.) BM rendelet határozza meg, hogy mikor kötelező tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személyt megbízni. A szükséges képesítési szint és a megbízás időtartama a vállalkozás jellemzőitől függ.
Középszintű tűzvédelmi szakképesítés (minimum havi 8 óra megbízás szükséges):
Akkor kötelező, ha a vállalkozás:
- fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot állít elő, dolgoz fel vagy tárol, 1000-5000 kg vagy liter mennyiségben (egyidejűleg, egy telephelyen),
- és/vagy mérsékelten tűzveszélyes anyagot tárol, ha az összesített alapterület 1000-10 000 m²,
- és/vagy olyan épületet üzemeltet vagy bérel:
- ahol legfeljebb 500 főt befogadó tömegtartózkodásra szolgáló helyiség található,
- vagy a létesítmény összesített befogadóképessége 500-2000 fő között van,
- vagy 20-100 fő menekülésben korlátozott személy ellátása történik.
Felsőszintű tűzvédelmi szakképesítés (minimum havi 16 óra, egyes esetekben heti 40 óra):
Akkor kötelező, ha a vállalkozás:
- fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot kezel, 5000 kg vagy liter feletti mennyiségben,
- és/vagy mérsékelten tűzveszélyes anyagot tárol, ha a tárolási alapterület meghaladja a 10 000 m²-t,
- és/vagy olyan épületet üzemeltet vagy bérel:
- ahol több mint 500 fő befogadására alkalmas helyiség van,
- vagy a létesítmény összesített befogadóképessége meghaladja a 2000 főt,
- vagy 100 főnél több menekülésben korlátozott személy ellátása történik.
Ha a vállalkozás főfoglalkozású létesítményi tűzoltóságot működtet, akkor a felsőszintű tűzvédelmi szakembert heti 40 órában kell alkalmazni vagy megbízni.
Fontos:
- Alapesetben – ha a jogszabály nem ír elő külön tűzvédelmi szakembert, és van velem érvényes (havi) szerződés – a munkavédelmi szolgáltatás részeként a tűzvédelemmel összefüggő alapfeladatokat is ellátom (tűzvédelmi oktatás, helyszíni bejárások tűzvédelmi szemponttal, szükség esetén tűzvédelmi szabályzat készítése vagy frissítése).
- Amennyiben a jogszabály tűzvédelmi szakember foglalkoztatását írja elő, az érintett kategóriáknál külön díjazás és nagyobb jelenléti idő válhat szükségessé – jellemzően ez a II/a és III/a “munkavédelmi kategóriákat” érinti, ahol a heti 1 óra munkavédelmi jelenlét már nem elegendő a tűzvédelmi előírások teljesítéséhez.
2. Havonta hány órában kell jelen lennie a tűzvédelmi szakembernek?
A tűzvédelmi szakember jelenléti kötelezettsége a tevékenységtől és a kockázati tényezőktől függ, és a 9/2015. (III. 25.) BM rendelet határozza meg a pontos feltételeket. Az alábbiakban külön bontva láthatók a középszintű és felsőszintű szakképesítéshez kötött esetek:
Középszintű tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személy esetén
Legalább havi 8 órában kell foglalkoztatni vagy megbízni, ha:
- fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyag előállítása, feldolgozása vagy tárolása folyik, 1000-5000 kg vagy liter mennyiségig (egy telephelyen),
- és/vagy mérsékelten tűzveszélyes anyagot, terméket tárolnak, és az összesített alapterület 1000-10 000 m²,
- és/vagy olyan épületet üzemeltetnek, amely:
- legfeljebb 500 fő befogadóképességű tömegtartózkodásra szolgáló helyiséget tartalmaz, vagy
- 500-2000 fő közötti befogadóképességgel rendelkezik, vagy
- 20-100 fő menekülésben korlátozott személyt helyez el, gondoz, oktat stb.
Felsőszintű tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személy esetén
Legalább havi 16 órában kell foglalkoztatni vagy megbízni, ha:
- a fenti anyagok mennyisége meghaladja az 5000 kg-ot vagy litert,
- és/vagy az összesített alapterület meghaladja a 10 000 m²-t,
- és/vagy olyan épületet üzemeltetnek, amely:
- 500 főnél nagyobb befogadóképességű tömegtartózkodásra szolgáló helyiséget tartalmaz,
- több mint 2000 fő összesített befogadóképességű,
- 100 fő feletti menekülésben korlátozott személyt helyez el, lát el.
Továbbá: ha a cég főfoglalkozású létesítményi tűzoltóság működtetésére kötelezett, akkor heti 40 órában kell felsőszintű tűzvédelmi szakembert foglalkoztatni.
3. Milyen tűzvédelmi dokumentumok készülnek a szolgáltatás keretében?
A szolgáltatás keretében az alábbi tűzvédelmi dokumentumokat készítem el, a jogszabályi kötelezettségek és a megrendelő igényei alapján:
1. Tűzvédelmi szabályzat
Jogszabályban előírt esetekben kötelező. Tartalmazza a vállalkozás tűzvédelmi rendjét, a felelősségi köröket, a megelőző intézkedéseket, a tűz esetén követendő eljárásokat, valamint a tűzvédelmi berendezésekre és menekülési útvonalakra vonatkozó szabályokat.
2. Tűzriadó terv
Csak akkor készül, ha jogszabály előírja. Rögzíti az épület elhagyásának rendjét, a riasztás módját és a szükséges teendőket tűz esetén.
3. Oktatási tematika és oktatási jegyzőkönyv
A dolgozók részére megtartott tűzvédelmi oktatások tematikája, valamint az oktatás megtörténtét igazoló írásos dokumentum (résztvevők aláírásával). Jogszabályban meghatározott esetekben elméleti és gyakorlati oktatási formában is.
4. Egyéb dokumentációk
- Tűzvédelmi berendezések üzemeltetési naplói vezetése (pl. tűzoltó készülékek, tűzgátló nyílászárók stb.), továbbá értelemszerűen az ezekhez kapcsolódó üzemeltetői ellenőrzések elvégzése az Országos Tűzvédelmi Szabályzat szerint.
- Tűzvédelmi bejárások dokumentálása jegyzőkönyv formájában.
- Hatósági ellenőrzésekhez szükséges dokumentumok kiegészítése, aktualizálása.
- Igény esetén konzultáció, tanácsadás dokumentált formában.
Fontos: amennyiben a vállalkozásra nem vonatkozik a kötelező tűzvédelmi szakember alkalmazása, a tűzvédelemmel kapcsolatos alapdokumentációk akkor is a szolgáltatás részét képezik, ha havi előfizetéses szerződés van érvényben.
4. Tartalmaz-e a szolgáltatás helyszíni bejárást és kockázatfelmérést?
Igen, tartalmaz.
A helyszíni bejárás és a kockázatfelmérés alapvető része a szolgáltatásnak, hiszen ezek nélkül nem lehet megalapozott és jogszabály-kompatibilis dokumentációt készíteni.
A bejárás során felmérem:
a telephely(ek) munkavédelmi és tűzvédelmi szempontból releváns jellemzőit,
a munkafolyamatokat és berendezéseket,
a veszélyforrásokat, kockázatokat, tűzveszélyességi tényezőket,
az egyéni és kollektív védelmi megoldásokat, jelöléseket, kiürítési útvonalakat, stb.
A kockázatelemzés ennek a folyamatnak a kiértékelt, dokumentált eredménye, amely alapján a szükséges intézkedéseket és oktatási tematikát is meghatározom.
Megjegyzés: a helyszíni jelenlét minden előfizetéses (havidíjas) konstrukció része, a szükséges jogszabályi gyakorisággal (pl. minimum napi 1 óra jelenlét). Eseti megrendelés esetén külön díjazás ellenében kérhető.
5. Tűzvédelmi oktatást is tudsz tartani a dolgozóknak?
Igen, a tűzvédelmi oktatás megszervezése, lebonyolítása és dokumentálása is része a szolgáltatásnak. Az oktatási tematika elkészítését, az oktatás lebonyolítását (személyesen vagy – ha jogszabály nem tiltja – online formában), valamint az oktatási napló vezetését is vállalom.
A jogszabályok szerint:
- A munkáltató köteles gondoskodni arról, hogy a munkavállalók és a munkában részt vevő családtagok már a foglalkoztatás megkezdése előtt megismerjék a tevékenységükhöz szükséges tűzvédelmi ismereteket.
- Bizonyos tevékenységek esetén az oktatást évente ismételni is kell (pl. ha a munkáltató tűzvédelmi szabályzat készítésére köteles).
- A tűzvédelmi oktatás lehet személyes vagy elektronikus, de minden esetben dokumentálni kell (aláírt jelenléti ívvel vagy digitálisan azonosítható módon).
- Amennyiben egy gazdálkodó szervezet köteles tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személyt alkalmazni, és a dolgozója a tevékenysége során tűzveszélyes munkát végez, illetve fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagokat állít elő, dolgoz fel vagy tárol, úgy az érintett munkavállalók tűzvédelmi oktatása kötelezően elméleti és gyakorlati részből áll. A gyakorlati oktatást minden esetben személyes jelenléttel kell megtartani, elektronikus formában nem teljesíthető.
Tűzvédelmi szabályzat vagy Általános Tűzvédelmi Szabályzat?
Tűzvédelmi szabályzatot kell készíteni minden olyan gazdálkodó szervezetnek, amely
- 50 főnél több munkavállalót (beleértve a családtagokat is) foglalkoztat, vagy
- olyan épületet, épületrészt üzemeltet vagy bérel, amelynek egy helyisége legalább 50 fő befogadására alkalmas, vagy
- 10 fő feletti kereskedelmi szálláshelyet működtet.
Ezekben az esetekben a tűzvédelmi oktatás is évente kötelező, az erről szóló tematika pedig a szabályzatban rögzítendő.
Amennyiben a fenti feltételek nem állnak fenn, de a szervezet nem készít saját szabályzatot, úgy a 101/2023. (XII. 29.) BM rendelet 1. melléklete szerinti általános tűzvédelmi szabályzatot kell alkalmazni, mégpedig a tevékenység megkezdésétől kezdve. Ez alól nincs kivétel, és nem választható meg, hogy alkalmazza-e valaki vagy sem – ha nincs saját szabályzat, az általánost kell használni.
A szabályzatok célja, hogy minden érintett (munkavállaló, bérlő, látogató stb.) megismerje a tevékenységre és létesítményre vonatkozó tűzvédelmi előírásokat, valamint tűz esetén megfelelően tudjon reagálni. Az oktatás keretében ezek az ismeretek kerülnek átadásra.
6. Segítesz a hatósági ellenőrzésekre való felkészülésben?
Igen, tűzvédelmi szolgáltatásaim része a hatósági ellenőrzésekre való teljes körű felkészítés.
Ez magában foglalja:
- a vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok és előírások ellenőrzését,
- a tűzvédelmi szabályzat, tűzriadó terv, oktatási naplók és egyéb kötelező dokumentumok felülvizsgálatát,
- a helyszíni bejárást és a feltárt hiányosságok javítására tett javaslatokat,
- valamint igény esetén a hatósági szemlén való személyes részvételt is.
Célom, hogy az ellenőrzés zökkenőmentesen, megfelelőséggel záruljon, a vállalat pedig biztonságban és jogszabályi megfelelésben működhessen.
7. Vállalsz tűzvédelmi szabályzat készítést vagy frissítést?
Igen, vállalok tűzvédelmi szabályzat készítést és meglévő szabályzat frissítését is, a vonatkozó jogszabályok alapján.
A szabályzatot mindig az adott létesítmény és tevékenység tűzvédelmi sajátosságaihoz igazítva készítem el, és szükség esetén tartalmazza:
- a tűzvédelmi szervezet és felelősök meghatározását,
- a tűzvédelmi eszközök, oltóberendezések elhelyezkedését és használatát,
- a tűzjelzés módját és a teendőket tűzesetkor,
- az oktatás, karbantartás, felülvizsgálat és bejárások rendjét,
- valamint a jogszabályban előírt kötelező tartalmi elemeket.
Igény esetén a szabályzat helyszíni bejárással és kockázatfelméréssel együtt készül el. Frissítéskor a meglévő dokumentumot jogszabályi, szervezeti vagy technológiai változások alapján aktualizálom.
8. Megvizsgálod a tűzoltó készülékek elhelyezésének megfelelőségét is?
Igen, a szolgáltatás része a tűzoltó készülékek elhelyezésének, darabszámának és hozzáférhetőségének felülvizsgálata is.
A helyszíni bejárás során megvizsgálom, hogy:
- a készülékek darabszáma megfelel-e az OTSZ által előírt minimumkövetelményeknek,
- megfelelő helyen vannak-e kihelyezve (jól látható, könnyen hozzáférhető, szabadon megközelíthető pontokon),
- a készülékek típusa alkalmas-e az adott helyiségben vagy technológiában keletkező tűz oltására,
- biztosított-e a készülékek rendszeres ellenőrzése és karbantartása, a nyilvántartás vezetése.
Szükség esetén javaslatot teszek az elhelyezés vagy darabszám módosítására, hogy a létesítmény megfeleljen a hatályos tűzvédelmi előírásoknak, és egy esetleges ellenőrzésen ne forduljon elő hiányosság.
9. Tűzoltó készülékek időszakos ellenőrzését vállalod?
Igen, a tűzoltó készülékek negyedéves üzemeltetői ellenőrzését elvégzem az Országos Tűzvédelmi Szabályzat (OTSZ) előírásai szerint. Az ellenőrzés során a készülékek elhelyezését, rögzítését, jelöléseit, plombáját, hozzáférhetőségét, látható sérüléseit vizsgálom, és az eredményt a tűzvédelmi üzemeltetési naplóban dokumentálom.
Az éves alapkarbantartást és a 5-10-15 éves korban esedékes közép- és teljes karbantartásokat csak erre jogosult, engedéllyel rendelkező szakcég végezheti. Fontos tudni, hogy közép- és teljes karbantartások jellemzően nem gazdaságosak, így gyakran költséghatékonyabb megoldás új készülék beszerzése, különösen a 10 és 15 éves ciklusok esetén.
A karbantartás megszervezésében is tudok segíteni, ha szükséges.
10. Tudsz segíteni az evakuálási tervek és menekülési útvonalak kialakításában?
A menekülési útvonalak építészeti kialakítása (pl. méretezés, nyílászárók iránya) tervezői hatáskör, ebben nem vállalok szerepet.
Ugyanakkor a tűzvédelmi használati szabályok meghatározása során vizsgálom azokat a tényezőket, amelyek a menekülést veszélyeztethetik – például eltorlaszolt vészkijáratok, leszűkített lépcsőfordulók, nem megfelelő tárolás vagy ajtónyitási irányok –, és ezekre vonatkozóan kötelező előírásokat fogalmazok meg.
Ami az evakuálási tervet illeti, az jellemzően a tűzriadó terv részeként vagy azzal egyenértékű dokumentumként készül el. Ebben természetesen tudok segíteni: elkészítem vagy frissítem a tűzriadó tervet, a hatályos előírások alapján, figyelembe véve az épület adottságait, kockázatait és használatának jellegét.
11. Mikor kell tűzriadó terv és milyen gyakran kell gyakoroltatni? Tudsz segíteni a lebonyolításban?
Tűzriadó tervet kell készíteni, ha a vállalkozás tevékenysége vagy az általa használt épület jellege alapján az alábbi feltételek valamelyike teljesül:
- Menekülésben korlátozott személyek elhelyezése, ellátása, nevelése, oktatása, gondozása történik.
- Oktatási intézmény, amelynek maximális befogadóképessége meghaladja az 50 főt.
- Tömegtartózkodásra szolgáló helyiség van az épületben, vagy az épületen/épületrészen 300-nál több fő tartózkodhat egyidejűleg.
- 20 férőhelyet meghaladó kereskedelmi szálláshely működik.
- Olyan létesítményről van szó, ahol 1000 kg vagy 1000 liter feletti mennyiségű fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot tárolnak, dolgoznak fel vagy állítanak elő (robbanásveszélyes állapotban).
Ha a fenti feltételek bármelyike fennáll, kell tűzriadó terv és az abban foglaltakat évente legalább egy alkalommal gyakoroltatni kell a munkavállalókkal.
A gyakorlat lebonyolításához kapcsolódó előírások:
- Legalább 15 nappal a tervezett időpont előtt értesíteni kell az illetékes tűzvédelmi hatóságot.
- Az esetleges időpontváltozásról haladéktalanul újabb értesítést kell küldeni.
- A gyakorlat eredményét írásban értékelni kell, és a feltárt hiányosságokra 15 napon belül írásos intézkedési tervet kell készíteni.
A lebonyolításban teljes körűen segítek, beleértve:
- A tűzriadó terv készítését vagy frissítését,
- A gyakorlat előkészítését, hatósági értesítések intézését,
- A lebonyolítás támogatását a helyszínen,
- Az utólagos dokumentáció és értékelés elkészítését.
12. Vállalsz tanácsadást új telephely kialakításakor tűzvédelmi szempontból?
Igen, tűzvédelmi szaktanácsadást vállalok új telephely létesítésekor is, de a tervek kizárólag véleményezésre kerülnek, a tűzvédelmi tervezést nem végzem.
A tanácsadás során:
- segítek a szükséges tűzvédelmi dokumentációs kötelezettségek (pl. tűzvédelmi szabályzat, tűzriadó terv) azonosításában,
- felhívom a figyelmet a tűzvédelmi használati szabályokra vonatkozó jogszabályi előírásokra,
- a tűzjelző- és oltórendszerek elhelyezését tűzvédelmi szempontból kizárólag véleményezem, azok konkrét műszaki tervezését nem vállalom,
- igény esetén a hatósági megfeleléshez szükséges alapvető feltételek meglétét áttekintem az OTSZ előírásai alapján.
A cél, hogy az új telephely már a kezdetektől olyan kialakítást kapjon, amely támogatja a későbbi jogszabályi megfelelést és a biztonságos működést.
13. Mi a teendő, ha a vállalkozásom több telephellyel rendelkezik?
Ha egy vállalkozás több telephelyet üzemeltet, minden egyes telephelyre külön-külön szükséges megvizsgálni a tűzvédelmi kötelezettségeket. A következő szempontokat kell figyelembe venni:
- Telephelyenként külön tűzvédelmi szabályzat szükséges, ha bármelyik telephelyen fennáll a 101/2023. (XII. 29.) BM rendelet szerinti kötelezettség.
- Tűzriadó terv készítése is telephelyenként kötelező, ha a jogszabályi feltételek valamelyike adott (pl. menekülésben korlátozott személyek elhelyezése, 20 férőhelyes szálláshely, 300 fő feletti jelenlét stb.).
- Tűzvédelmi oktatásokat minden telephelyre külön meg kell szervezni, az ott végzett tevékenységekhez igazítva.
- Az üzemeltetői ellenőrzések, tűzoltó készülékek elhelyezésének vizsgálata, valamint az eseti bejárások is minden helyszínen önállóan szükségesek.
Tűzvédelmi szolgáltatásom keretében lehetőség van több telephely összehangolt kezelésére is, ilyenkor minden helyszínre külön dokumentáció, külön nyilvántartás és külön felelősségi vizsgálat készül.
14. Milyen szintű képesítéssel rendelkezel a tűzvédelmi szolgáltatásokhoz?
Tűzvédelmi mérnöki végzettséggel rendelkezem: a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karán szereztem meg diplomámat 2007-ben, tűzvédelmi szakirányon. Ez a felsőszintű szakképesítés teljes körű jogosultságot biztosít tűzvédelmi dokumentumok készítéséhez, oktatások tartásához, valamint a jogszabályban előírt tűzvédelmi szakemberként való eljáráshoz.
15. Milyen áron vállalod a rendszeres tűzvédelmi felügyeletet?
A tűzvédelmi szolgáltatásaim díjazása a vonatkozó jogszabályi minimumok figyelembevételével került kialakításra. A 9/2015. (III. 25.) BM rendelet 7. §-a alapján bizonyos feltételek teljesülése esetén havonta minimum 8 vagy 16 órában közép- vagy felsőszintű tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személy foglalkoztatása kötelező. E jogszabály adja tehát a rendszeres jelenlét szakmai és hatósági alapját.
Jelenleg az alábbi tájékoztató jellegű csomagokat kínálom:
Havi 8 órás felügyelet (középszintű tűzvédelmi szakképesítést igényel)
Jogszabály szerint minimumkövetelmény ott, ahol például:
- 1000–5000 kg/l fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot kezelnek,
- 1000–10.000 m² alapterületen történik mérsékelten tűzveszélyes anyag(ok) tárolása,
- 20–100 fő menekülésben korlátozott személy tartózkodik egyidejűleg.
Díj: 80.000 Ft/hó
(10.000 Ft/óra áron került kiszámításra, áfamentesen)
Havi 16 órás felügyelet (felsőszintű tűzvédelmi szakképesítést igényel)
Kötelező ott, ahol például:
- 5000 kg/l felett kezelnek fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagokat,
- 10.000 m² feletti alapterületen tárolnak mérsékelten tűzveszélyes anyago(ka)t,
- 100 fő felett menekülésben korlátozott személyek elhelyezése történik,
- az épület befogadóképessége meghaladja a 2000 főt.
Díj: 240.000 Ft/hó
(15.000 Ft/óra, áron került kiszámításra, áfamentesen)
A szolgáltatás tartalmazza többek között:
- tűzvédelmi szabályzat, tűzriadó terv készítése/karbantartása,
- oktatási tematika és dokumentációk készítése (naplók, jegyzőkönyvek),
- OTSZ szerinti üzemeltetői ellenőrzések végzése és dokumentálása,
- helyszíni bejárások, kockázatelemzés, hiányosságok feltárása,
- hatósági ellenőrzések előtti felkészítés, helyszíni jelenlét igény esetén,
- eseti tanácsadás, e-mailes és telefonos szakmai támogatás.
Kiszállási díj:
A munkavégzés túlnyomórészt személyes jelenléttel történik, melyhez a következő kiszállási feltételek társulnak:
20 km-es körzeten belül (Baracs központjától számítva): nincs kiszállási díj.
20 km-en túl: 100 Ft/km (oda-vissza, Baracsról számítva).
Amennyiben egyedi óraszámra vagy több telephelyre van szükség, szívesen készítek személyre szabott ajánlatot.
A fenti árak tájékoztató jellegűek!
16. Hogyan történik az időszakos karbantartási vagy felülvizsgálati szolgáltatások nyomon követése? Emlékeztetsz ezekre?
Igen, az időszakos felülvizsgálatok és karbantartások ütemezését nyomon követem, és időben figyelmeztetlek, ha közeledik egy esedékes ellenőrzés. A célom az, hogy ne neked kelljen naptárt vezetned róla – a tűzvédelmi eszközök, rendszerek és dokumentációk folyamatos megfelelősége gördülékenyen biztosított legyen.
17. Milyen rendszerességgel kell elvégezni az egyes tűzvédelmi ellenőrzéseket?
A tűzvédelmi ellenőrzések gyakoriságát jogszabály (OTSZ) írja elő, és eszköz- vagy rendszerfüggő. Például a kézi tűzoltó készülékeket jellemzően évente kell felülvizsgálni (alapkarbantartani). A cégedre szabott ütemezésben segítek eligazodni. Az eseti szolgáltatások oldal „Tűzvédelmi ellenőrzések, karbantartások” menüpontja részletesen bemutatja, hogy pontosan mire, milyen időközönként van szükség.
18. Mikor van szükség tűzvédelmi műszaki dokumentáció véleményezésére?
Tűzvédelmi műszaki dokumentáció véleményezésére leggyakrabban új építés, bővítés vagy átalakítás esetén van szükség – különösen akkor, ha hatósági engedélyeztetés vagy bejelentés is kapcsolódik a projekthez. A tervezők természetesen értenek a dolgukhoz, de több szem többet lát alapon érdemes lehet egy független tűzvédelmi szakemberrel is átnézetni a terveket, mielőtt a megrendelő véglegesen jóváhagyja azokat. Így kiszűrhetők a későbbi módosításokat igénylő hibák, és gördülékenyebb lehet a hatósági eljárás is.
1.Milyen konstrukcióban vehetők igénybe a szolgáltatások – havi díjas, alkalmi vagy projektalapú?
Szolgáltatásaim – legyen szó munkavédelemről vagy tűzvédelemről – az alábbi konstrukciókban vehetők igénybe:
Havi díjas együttműködés:
Ajánlott, ha a vállalkozás tevékenysége jogszabály alapján rendszeres EHS jelenlétet igényel, például:
- a 9/2015. (III. 25.) BM rendelet 7. § alapján havonta minimum 8 vagy 16 órában tűzvédelmi szakképesítésű személy foglalkoztatása kötelező, és/vagy
- az 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet szerint munkavédelmi szakmai képesítéssel rendelkező személyt kell foglalkoztatni.
Ez a forma hosszú távú jogszabályi megfelelést és kiszámítható támogatást biztosít.
Alkalmi megbízás:
Egyedi, konkrét feladatok esetén javasolt, például:
- tűzvédelmi vagy munkavédelmi oktatás lebonyolítása,
- kockázatértékelés, szabályzatok, eljárások vagy tűzriadó terv elkészítése, aktualizálása,
- baleset vagy esemény utáni kivizsgálás,
- dokumentáció felülvizsgálat hatósági ellenőrzés előtt.
Projektalapú szolgáltatás:
Új telephely létesítése, technológiaváltás vagy nagyobb beruházás esetén vállalok teljes körű támogatást, a kockázatfelméréstől kezdve a teljes EHS dokumentáció és működési rend kidolgozásáig/felülvizsgálatáig.
2. A feltüntetett árak tartalmazzák az áfát?
Nem, a feltüntetett árak nem tartalmazzák az áfát, mivel jelenleg alanyi adómentes egyéni vállalkozóként végzem a szolgáltatást. Ennek megfelelően áfamentes számlát állítok ki minden ügyfélnek.
A díjak így nettó = bruttó, nincsen külön felszámított általános forgalmi adó.
3. Alanyi adómentesként kell bármilyen plusz költséggel számolni?
Alanyi adómentesként nincs plusz áfa-fizetési kötelezettség, tehát a szolgáltatások díja nem növekszik 27%-kal, mint áfás vállalkozások esetében.
Az árak így bruttó végösszegként értendők, és nem terheli őket áfa.
Azonban bizonyos szolgáltatásoknál egyéb költségek (pl. kiszállási díj, parkolás, okmánybeszerzés, dokumentum-nyomtatás, stb.) felmerülhetnek, ezek minden esetben egyénileg, előzetes egyeztetés alapján kerülnek meghatározásra.
4. Milyen esetekben térhet el a csomagokban megadott alapár?
A feltüntetett árak az adott veszélyességi osztályon belüli tevékenységek közül a legkisebb kockázattal járó, kevés munkavállalót érintő működésre és kedvező körülményekre vonatkoznak. Ha a tevékenység összetettebb, magasabb kockázatú, nagyobb létszámot érint, vagy több telephelyet is érint a szolgáltatás, az ár módosulhat. A végleges díjat minden esetben a konkrét igények és körülmények alapján adom meg, előzetes egyeztetés után.
5. Milyen tényezők befolyásolják az árképzést (pl. telephelyek száma, veszélyességi osztály, jelenlét gyakorisága)?
Az ár attól függ, hogy mivel foglalkozik a cég, mekkora a munkavállalói létszám, hány telephelyen működik, milyen kockázatokat rejt a tevékenység, és milyen gyakran van szükség helyszíni jelenlétre. Ezeket előzetesen mindig egyeztetjük, és az ajánlatot ennek megfelelően, a cég működéséhez igazítva állítom össze.
6. Lehetőség van egyedi ajánlat kérésére is?
Természetesen. Minden cég más, így ha a feltüntetett csomagoktól eltérő igények merülnek fel, szívesen készítek egyedi ajánlatot is. Elég, ha felveszed velem a kapcsolatot, és átbeszéljük, mire van pontosan szükség – ez alapján személyre szabott megoldást javaslok.
7. Hogyan történik a számlázás – havonta előre, utólag, időarányosan?
A számlázás havonta, utólag történik. Minden hónap elején küldök egy teljesítésigazolást (TIG), amit a partner aláírva visszaküld. A számlát ez alapján állítom ki. Ha volt olyan extra feladat, ami pluszköltséggel járt, az is szerepel a TIG-ben – így a számlán is pontosan az fog megjelenni, amiben előzetesen megegyeztünk.
8. Milyen fizetési módokat fogadsz el?
A fizetés átutalással történik, a számlán szereplő bankszámlaszámra. A fizetési határidőt a szerződésben vagy a megbízásban rögzítjük, így a cég előre tudja, mire számíthat. Más fizetési módot jelenleg nem alkalmazok.
9. Mi történik, ha a cég tevékenységi köre vagy létszáma változik a szerződés ideje alatt?
Ha a cég működésében változás történik – például bővül a létszám, új telephely jelenik meg, vagy más típusú tevékenység indul –, akkor egyeztetünk, és szükség esetén módosítjuk a megállapodást. Fontos, hogy a szolgáltatás mindig a valós állapothoz igazodjon, ezért ilyenkor a díjazás is ennek megfelelően alakulhat.
10. Van-e hűségidő vagy minimális szerződéses időszak?
Nincs hűségidő, és nem kötöm le a céget hosszú távra. A megállapodás lehet határozott vagy határozatlan idejű, a cég igénye szerint. Ha bármikor változtatni szeretnétek rajta, rugalmasan kezeljük – a cél, hogy a szolgáltatás mindig igazodjon a működéshez.
11. Milyen költségekkel jár, ha egy-egy dokumentumot külön, előfizetés nélkül kérünk?
Előfizetés nélkül is kérhető bármilyen dokumentum – például kockázatértékelés, tűzvédelmi szabályzat vagy oktatási tematika. Ilyenkor eseti áron dolgozom, amit mindig előre egyeztetünk, attól függően, hogy pontosan mire van szükség, mekkora a cég, és milyen tevékenységről van szó. Rejtett költség nincs, csak az kerül kiszámlázásra, amiben előzetesen megegyezünk.
12. Vállalsz-e eseti, sürgősségi ügyintézést, és ez milyen felárral jár?
Igen, sürgős esetekben is számíthattok rám – például hatósági ellenőrzés előtti felkészítésre vagy hiánypótlásra. Ilyenkor a munkát soron kívül ütemezem, ami feláras lehet. A felár mértéke a feladat sürgősségétől és összetettségétől függ, de erről mindig előre egyeztetünk, így nem érhet meglepetés.
13. Tartalmazza az ár a helyszíni kiszállást is?
A helyszíni kiszállás Baracsról számítva 20 km-en belül díjmentes. Ha a cég telephelye ennél távolabb van, akkor 100 Ft/km kiszállási díjat számolok fel, oda-vissza számolva. Például egy 30 km-re lévő helyszín esetén a fizetős szakasz 10+10 km, vagyis összesen 2000 Ft kiszállási díjat jelent. Ez minden esetben előre egyeztetésre kerül, és szerepel az ajánlatban is.
14. Milyen feltételekkel mondható fel a szerződés?
A szerződés bármikor felmondható, indoklás nélkül is. A felmondást írásban kell jelezni, és a szerződésben rögzített felmondási időt követően megszűnik az együttműködés. A cél nem a kötöttség, hanem a korrekt, kiszámítható együttműködés – ha a cég más megoldást keres, azt rugalmasan kezelem.
15. Külföldi cégek részére is tudsz számlázni?
Igen, külföldi cégek részére is tudok számlát kiállítani. Ehhez közösségi adószám megadása szükséges, a számlázás pedig az EU-s szabályoknak megfelelően, áfa nélkül történik. A számla minden esetben forintban készül. Ha a cég nem rendelkezik közösségi adószámmal, akkor a számlázás egyedi egyeztetést igényel – természetesen a könyvelőm bevonásával.
16. Az árak hogyan viszonyulnak más munkavédelmi szolgáltatók díjazásához?
A díjszabásaim tudatosan a szakmai középmezőnyben mozognak. Nem a legolcsóbb megoldást kínálom, de nem is célom a túlárazás. Nem meggazdagodni szeretnék a tudásomból, hanem megélni belőle. A céged olyan szolgáltatást kap, ami nemcsak jogszabályi megfelelést biztosít, hanem valóban működő rendszert ad a kezedbe – gyakorlati szemlélettel, felelősséggel és valódi tapasztalattal.
17. Milyen díjazás vonatkozik a tanácsadásra, ha nem rendszeres szolgáltatás keretében történik?
Ha a tanácsadás nem előfizetés vagy szerződéses keretben történik, akkor eseti óradíj alapján dolgozom. Az alapdíj jelenleg 10 000 Ft/óra (nettó összeg, mivel AAM áfamentes vagyok), ami a legegyszerűbb tevékenységekre, kis létszámra, egy telephelyre és nem túl nagy alapterületre vonatkozik. Az aktuális díjat mindig előre egyeztetjük, a számlázás pedig a ténylegesen igénybe vett idő alapján történik.
18. Tartalmazza-e a díj a hatósági eljárásokban való részvételt is?
Igen, havidíjas szerződés esetén a díj tartalmazza a hatósági eljárásokban való részvételt is, amennyiben azok a cég szokásos működéséhez kapcsolódnak. Ide tartozik például a helyszíni ellenőrzéseken való részvétel, a kapcsolódó dokumentációk kezelése és a hatóságokkal való egyeztetés. Rendkívüli, a napi működéstől eltérő ügyek esetén a részvétel külön megállapodás alapján történik.
19. Mikor számít egy ügyfél mikrovállalkozásnak az árképzés szempontjából?
Ha a cégnél 10 főnél kevesebben dolgoznak. Ez az a létszámhatár, ami alatt a mikrovállalkozásokra vonatkozó kedvezőbb árakat alkalmazom.
20. Elérhető kedvezmény, ha több telephelyet vagy céget vonunk be?
Igen, ha több telephely vagy cég tartozik hozzátok, lehetőség van egyedi árazásra és kedvezményekre. Ilyenkor figyelembe veszem a feladatok átfedését, az adminisztráció egyszerűsítését, és ennek megfelelően alakítom ki a díjat. Érdemes egyben egyeztetni, mert több ponton is optimalizálható a költség.
21. Mi történik, ha több szolgáltatásra van egyszerre szükségem? Kapok kedvezményt?
Igen, komplexebb megbízások esetén egyedi csomagajánlatot adok. Ha több szolgáltatásra, több telephelyre vagy több cégre vonatkozóan történik az együttműködés, a díjszabást rugalmasan alakítom – akár kedvezményes áron. Minden esetben előzetes egyeztetés alapján készül személyre szabott ajánlat.
22. Miért van megadva több különböző ár egyes tételeknél (pl. oktatás vs. tematika)?
Azért szerepel külön ár például az oktatásra és a tematikára, mert ezek önállóan is igénybe vehetők. Ha csak a tematika kidolgozását kéred, és azt cégen belül oktatjátok le, arra is van lehetőség – legalábbis munkavédelem esetén, ahol jogszabály szerint bárki tarthat oktatást. Ha viszont rám bízod az oktatást is, akkor a teljes csomag (tematika + oktatás) kerül elszámolásra. Fontos különbség, hogy tűzvédelmi oktatást csak olyan személy tarthat, aki a tematika elkészítésére is jogosult – így ott a kettő nem válik szét, egy kézben kell lennie.
23. Az oldalon szereplő árak mire vonatkoznak pontosan – tartalmazzák az utazási és adminisztrációs költségeket is?
Az oldalon megadott árak jellemzően a szakmai munkára vonatkoznak. 20 km-en belüli helyszíni kiszállás Baracsról indulva díjmentes, azon túl 100 Ft/km oda-vissza számolva, amit minden esetben előre jelzek. Az adminisztrációs költségeket (pl. dokumentációkezelés, nyilvántartás) a díjak tartalmazzák, külön tételként nem számolom fel.
1. Milyen tapasztalattal és referenciákkal rendelkezel a munkavédelem és tűzvédelem területén?
Több mint 15 éve dolgozom munkavédelem és tűzvédelem területén, főként ipari környezetben. Korábban hivatásos tűzoltó voltam a Monori Hivatásos Tűzoltóságnál, majd tűzvédelmi mérnökként dolgoztam a Hankook Tire Magyarország Kft.-nél. Részt vettem a Paks II. beruházásban technológiai tűzvédelmi szakértőként, és EHS menedzseri tapasztalatot szereztem a Dunafin Zrt. dunaújvárosi gyáregységében. A céged így olyan támogatást kap, ami a valóságban is működik – nem csak papíron.
2. Vállalsz szolgáltatást kiemelt kockázatú iparágakban is (pl. vegyipar, faipar, élelmiszeripar)?
Igen, elsősorban a gumiiparban és a papíriparban szereztem tapasztalatot, de más, magasabb kockázatú iparágakban is vállalok szolgáltatást. Középfokú munkavédelmi képesítésem alapján a munkavédelmi feladatokat azoknál a tevékenységeknél tudom ellátni, ahol ezt a jogszabály lehetővé teszi. Felsőfokú végzettséghez kötött iparágak esetén nem vállalok munkavédelmi megbízást – viszont tűzvédelmi szolgáltatást minden iparágban biztosítok, függetlenül a veszélyességi osztálytól és a dolgozói létszámtól.
3. Melyik földrajzi régiókban elérhető a szolgáltatásod?
A szolgáltatás elsősorban Budapesten, valamint Pest, Fejér, Tolna és Bács-Kiskun megyében érhető el. Más helyszínekre is vállalok megbízást, ha a feladat jellege és a körülmények ezt indokolják – ugyanakkor napi szintű utazást távolabbi régiókba (pl. Baracsról Szolnokra, Egerbe, Debrecenbe stb.) nem szívesen vállalok. Amit viszont online is meg lehet oldani, ott a távolság nem jelent akadályt. Az együttműködés minden esetben előzetes egyeztetés alapján történik.
4. Van lehetőség angol nyelvű dokumentációra vagy tanácsadásra?
Igen, igény esetén angol nyelvű dokumentáció készítését és tanácsadást is vállalok. Akár részben, akár teljes egészében angol nyelven is tudok dolgozni – legyen szó belső szabályzatokról, oktatási anyagokról vagy hatósági dokumentumokról. Fontos, hogy a céged kommunikációja minden szinten érthető és használható legyen – akár nemzetközi környezetben is.
5. Tudsz segíteni új vállalkozás munkavédelmi és tűzvédelmi rendszerének kialakításában?
Igen, újonnan induló cégeknek is segítek a munkavédelmi és tűzvédelmi kötelezettségek teljesítésében – az alapoktól kezdve. Legyen szó kockázatértékelésről, tűzvédelmi szabályzatról, oktatásról vagy a szükséges nyilvántartások kialakításáról, mindenben számíthatsz rám. A célom az, hogy a céged már az első naptól megfeleljen az előírásoknak – egyszerűen, érthetően és túladminisztrálás nélkül.
6. Vállalsz-e alvállalkozóként munkát nagyobb cégek vagy projektek számára?
Igen, vállalok alvállalkozói megbízásokat is – akár egy konkrét részterület ellátására, akár hosszabb távú együttműködésre. Van tapasztalatom nagyobb projektekben, összetett vállalati struktúrákban való munkavégzésben is. Rugalmasan igazodom a meglévő csapathoz vagy rendszerhez, ha pedig önálló feladatellátásra van szükség, abban is megbízható partner vagyok.
7. Egyéni vállalkozóként is igénybe vehetem a szolgáltatásaidat?
Igen, egyéni vállalkozók számára is elérhetők a szolgáltatásaim – akár egyszeri dokumentumkészítésről, akár hosszabb távú együttműködésről van szó. Segítek átlátni, hogy a tevékenységedre milyen kötelezettségek vonatkoznak, és csak azt készítem el, amire valóban szükséged van.
Továbbá alvállalkozóként is szoktam dolgozni egyéni vállalkozók megbízásából, ha ők szerződnek nagyobb cégekkel.
8. Tudsz tanácsot adni biztosítói auditokhoz vagy külső vevői auditokra való felkészüléshez?
Igen, szívesen segítek biztosítói vagy vevői auditokra való felkészülésben is. Átnézem a meglévő dokumentációt, felmérem az esetleges hiányosságokat, és javaslatot teszek a szükséges lépésekre. Ha kell, részt veszek az audit lebonyolításában is – a cél, hogy a céged magabiztosan és felkészülten álljon a külső értékelés elé.
9. Tudsz segíteni a hatóságokkal való kapcsolattartásban?
Igen, a hatóságokkal való kapcsolattartásban is számíthatsz rám – legyen szó bejelentési kötelezettségekről, adatszolgáltatásról, engedélyezési eljárásról vagy egy ellenőrzés során felmerülő kérdésekről. Segítek a szükséges dokumentumok összeállításában, a hivatalos kommunikációban, és ha kell, képviselem is a cégedet.
10. Rendelkezésre állsz vészhelyzet esetén (pl. hatósági bejárás, munkabaleset, tűzeset)?
Igen, vészhelyzet esetén is számíthatsz rám – legyen szó hatósági bejárásról, munkabalesetről, tűzesetről vagy más rendkívüli eseményről. Ilyen esetekben gyorsan reagálok, segítek a helyzet értékelésében, a dokumentáció rendezésében, és ha kell, személyesen is megjelenek a helyszínen. Fontos számomra, hogy ne csak a nyugodt időszakokban legyek elérhető, hanem akkor is, amikor igazán szükség van rá.
11. Segítesz CLP-címkék elkészítésében?
Igen, segítek a CLP-rendeletnek megfelelő figyelmeztető címkék elkészítésében is, ha a cég vegyi anyagokat használ, tárol vagy csomagol. Legyen szó piktogramokról, H- és P-mondatokról vagy teljes címkeformátumról, az anyag jellemzői és az SDS alapján készül el a címke – akár magyarul, akár angolul.

